نشانهها و ویژگیهای معلم بد: چگونه یک معلم نامناسب را تشخیص دهیم؟
نشانهها و ویژگیهای معلم نامناسب برخی از رفتارهای معلمان میتواند تأثیرات منفی بر دانشآموزان داشته باشد و مانع از یادگیری مؤثر آنها شود. اگر شما نیز نمیخواهید یک معلم نامناسب باشید، بهتر است با ویژگیهای معلمان نامناسب آشنا شوید و سعی کنید این ویژگیها را از خود دور کنید. هرچند که معلمان انسانهای بسیار خوب […]
نشانهها و ویژگیهای معلم نامناسب
برخی از رفتارهای معلمان میتواند تأثیرات منفی بر دانشآموزان داشته باشد و مانع از یادگیری مؤثر آنها شود. اگر شما نیز نمیخواهید یک معلم نامناسب باشید، بهتر است با ویژگیهای معلمان نامناسب آشنا شوید و سعی کنید این ویژگیها را از خود دور کنید. هرچند که معلمان انسانهای بسیار خوب و ارزشمندی هستند و برای پیشرفت دانشآموزان تلاش میکنند، اما برخی از آنها با رفتارهای نامناسب خود باعث میشوند که دانشآموزان پیشرفت نکنند. این مسئله بسیار مهم است و اگر معلمی برخی از ویژگیهای نامناسب را داشته باشد، دانشآموزان نمیتوانند با او ارتباط خوبی برقرار کنند و این موضوع باعث آزار آنها خواهد شد.
ویژگیهای یک معلم نامناسب
عدم تمایل به یادگیری: یکی از بدترین مواردی که در این زمینه وجود دارد این است که معلمان نامناسب از همکاران خودشان درس نمیگیرند و خود را بسیار بالا میبینند. آنها فکر میکنند که همه چیز را میدانند و نیازی به یادگیری از دیگران ندارند. در حالی که یک معلم خوب میتواند از همکاران خود برای ارتقاء تدریس و بهبود روند رشد دانشآموزان کمک بگیرد. معلمان نامناسب از این موارد خودداری میکنند و هیچ فرد دیگری را که تجربههای بیشتری نسبت به آنها دارد را در حد خودشان نمیبینند.
بیتوجهی به دانشآموزان: معلمان نامناسب میتوانند نسبت به رشد دانشآموزان بیتوجه باشند و بین تدریس واقعی آنها و فهمیدن دانشآموزان آنها فاصله زیادی وجود داشته باشد. آنها سعی میکنند همه چیز را با هم به دانشآموزان بیاموزند، ولی این مورد اشتباه است و میتواند باعث بهم خوردن ریتم یادگیری در دانشآموزان شود.
انتظار پاسخ سریع: از مهمترین مواردی که در معلمان نامناسب دیده میشود این است که درسی را که میدهند سریع میخواهند تا دانشآموزان آن را فرا بگیرند. در حالی که آموزش دادن یک امر است و فهماندن این موارد به دانشآموزان یک امر دیگر است و بر اساس تفاوتهای فردی که در این زمینه وجود دارد، دانشآموزان نسبت به فهمیدن درسها میتوانند دیرآموز و یا سریعآموز باشند. در این صورت حق دانشآموزانی که نیاز به تلاش بیشتر برای یادگیری دارند ضایع میشود.
ناتوانی در تدریس متنوع: تدریسهای یکنواخت میتواند تأثیرات بدی را بر روی دانشآموزان داشته باشد و در نهایت باعث میشود که آنها از درسها دلزده شوند. اینکه معلمان فقط یک روش تدریس داشته باشند بسیار بد است و میتواند مشکلات زیادی را در روند رشد افراد ایجاد کند.
ارزیابی ناکافی: از دیگر ویژگیهای معلم نامناسب این است که ارزیابیهای دانشآموزان را دیر به دیر انجام میدهند. ارزیابیهای دیرهنگام میتواند بر حافظه دانشآموزان تأثیراتی داشته باشد و فشارهای زیادی را به آنها وارد نماید. از این رو از معلمان خواسته میشود تا با فواصل کم دانشآموزان را ارزیابی نمایند. برگزاری آزمونها برای دانشآموزان باعث میشود تا آنها بتوانند یادگیری بهتری داشته باشند.
عدم همدلی: همدلی کردن در این زمینه بعد احساسی آن نیست، بلکه باید خودتان را جای تفکرات و خواستههای دانشآموزان قرار دهید. این مورد برای معلمان نامناسب ارزشی ندارد و آنها بسیار خشک هستند و فقط تدریس خود را انجام میدهند و بعد از آن دیگر به دانشآموزان خودشان نیز فکر نمیکنند.
عدم تعهد به شغل: معلمی یکی از شغلهای انبیا میباشد و بسیاری از معلمان انگیزه کافی برای تعهد داشتن به شغل خودشان را ندارند و برای کلاس خودشان وقت نمیگذارند و یا مشکلات دانشآموزان را به ندرت رفع میکنند و موضوعی را مجدداً آموزش خواهند داد. معلمان نامناسب دانشآموزان را به چالش نمیکشند و خلاقیتی در این زمینه ندارند و با سایر اعضای هیئتهای علمی نیز ارتباطی برقرار نخواهند کرد.
تنبلی: از دیگر ویژگیهای معلم نامناسب این است که تنبل میباشند و این مورد میتواند به دلیل عدم اشتیاق باشد. این افراد سالها قبل اشتیاق خودشان را برای این شغل از دست دادهاند و چیزهای جدیدی را نیاموختهاند. اینکه معلمان روشهای تدریس جدید نداشته باشند بسیار بد است و میتواند نشانهای از تنبلی در این افراد باشد.
عدم انتقادپذیری: این معلمان تنها از دیگران انتقاد میکنند و هرگز دانشآموزان را تشویق نخواهند کرد. آنها باعث میشوند که دانشآموزان نیز در این زمینه احساس بدی داشته باشند و دست از تلاش برای بالا بردن تواناییهای خودشان بردارند.
غیرحرفهای بودن: از دیگر مواردی که معلمان نامناسب دارند این است که در حرفه خودشان تلاشی نکردهاند و زمینههای آموزشی را بلد نیستند. با پیشرفتهای روز به روز، روشهای تدریس نیز نوینتر و جدیدتر میشود و این افراد معمولا در کار خودشان بسیار شکستپذیر خواهند شد.
برقرار نکردن ارتباط خوب با شاگردان: نداشتن ارتباط خوب با شاگردان میتواند تأثیرات بسیار بدی بر روند یادگیری دانشآموزان داشته باشد و این افراد نمیتوانند کلاس را به خوبی مدیریت نمایند و همین مسئله میتواند برای اهداف آموزشی بد باشد و باعث شود به آن نرسید.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید